Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα Γραφείο Τύπου Δελτία Τύπου
image

Δελτία Τύπου



17/03/2017

Παρέμβαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο «Πρώτο Πρόγραμμα» της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στο πλαίσιο του αφιερώματος για την οδική ασφάλεια που παρουσιάσανε οι δημοσιογράφοι Πάρις Ποντίκας και Ανδρέας Παπασταματίου

Δημοσιογράφος: Να είμαστε τίμιοι και στα ραντεβού μας και σε αυτά που έχουμε πει, κ. υπουργέ καλό σας μεσημέρι.
Υπουργός: Καλό μεσημέρι και σε εσάς και στους ακροατές σας.
Δημοσιογράφος: Κάναμε την απαραίτητη προσαρμογή αλλά άλλωστε και στην οδήγηση αυτό πρέπει να γίνεται αν οι συνθήκες οι καιρικές, οι οδικές αλλάζουν, πρέπει και ο οδηγός να προσαρμόζεται. Αυτό κάναμε και εμείς. Λοιπόν κάναμε μια διαδρομή όλη αυτή την εβδομάδα και υποθέτω ότι για να μιλήσουμε για όλα αυτά θα έπρεπε να σας έχουμε 5 – 6 ώρες, που δεν τις έχετε, άλλωστε και το αφιέρωμα είναι χρονικά εντοπισμένο αλλά θα προσπαθήσουμε με τη βοήθειά σας να βάλουμε κάποια ζητήματα. Εμείς κάναμε ένα εβδομαδιαίο αφιέρωμα αλλά αυτό από τη μεριά της πολιτείας είναι κάτι που θέλει, πολλοί μιλούν για ένα εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό. Αυτά που κάνετε τώρα από το υπουργείο με τους οδικούς άξονες, με μια αλλαγή πολιτικής στον έλεγχο για το πως παραλαμβάνονται κάποια έργα, με την αλλαγή του κώδικα, είναι ας το πούμε, έστω και καλά ωραία πυροτεχνήματα ή εντάσσονται σε μία λογική που πάει σε ένα βάθος χρόνου ;
Υπουργός: Προφανώς δεν είναι πυροτεχνήματα. Τα έργα υποδομών και τα έργα οδικής ασφάλειας είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για να έχουμε τις απαραίτητες συνθήκες, να μην έχουμε τα ατυχήματα που έχουμε ή την επικινδυνότητα αν θέλετε σε υποδομές και στους δρόμους. Δεν θα είχαμε τόσα θανατηφόρα ατυχήματα αν οι υποδομές μας και οι κύριοι οδικοί άξονες ήταν πραγματικοί οδικοί άξονες και δεν ήταν αυτοί που ήταν όλα αυτά τα χρόνια. Αυτός είναι όμως ο ένας παράγοντας. Υπάρχουν κατά τη γνώμη μου πολλά θέματα που πρέπει να δούμε και το κύριο που πρέπει να δούμε εκτός από τις υποδομές και εκτός από ένα θεσμικό πλαίσιο που δεν υπάρχει, υπάρχει μόνο στα χαρτιά.
Δημοσιογράφος: Για ποιο πράγμα ;
Υπουργός: Και έχει να κάνει με τους ελέγχους στα αυτοκίνητα, στα μέσα μεταφοράς, που είναι μια άλλη μεγάλη.
Δημοσιογράφος: Τεχνικούς ελέγχους λέτε.
Υπουργός: Λέω τεχνικούς ελέγχους αλλά και ευθύνη. Διότι όλοι μας πηγαίνουμε το αυτοκίνητό μας για service. Αν έξω από το συνεργείο πάθει οτιδήποτε, δεν έχει κανείς την ευθύνη για αυτό. Ούτε είναι καταγεγραμμένο, τι επιδιορθώσεις έχουν γίνει, τι service έχει γίνει και ποιος έχει την ευθύνη για την ορθή λειτουργία των αυτοκινήτων, των μοτοσικλετών.
Δημοσιογράφος: Οι δημόσιες μεταφορές είναι ένα μέρος της απάντησης στη μείωση των τροχαίων γιατί αν κανείς μετακινείται με τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς αλλάζουν τα δεδομένα και τώρα ίσως φάω χρόνο αλλά καθώς μιλάμε και για το επίκαιρο, κάνατε μια καταγγελία που έχει να κάνει, είναι σχετικό με αυτή την έννοια, ότι ακόμη και επιθέσεις και βανδαλισμοί στα ακριβοπληρωμένα μέσα, θα δούμε και για τη συντήρησή τους βέβαια τι κάνουμε και τι θα έπρεπε να κάνουμε, ότι υπάρχουν και οργανωμένα κυκλώματα σε αυτό το χώρο που προσπαθούν κάτι να πάρουν. Δεν μπορώ να μην σας ρωτήσω γιατί είμαστε και ενημερωτικό ραδιόφωνο.
Υπουργός: Αυτό δεν είναι εκτίμηση, είναι γεγονός.
Δημοσιογράφος : Το από που προέρχονται όμως αυτά υπάρχουν κάποια στοιχεία ;
Υπουργός: Πρόσφατα έχουν πιαστεί κυκλώματα εκτύπωσης πλαστών εισιτηρίων, εκτύπωσης εισιτηρίων που είναι πανομοιότυπα με τα κανονικά εισιτήρια και μάλιστα τα εκτύπωνε η εταιρία που είχε αναλάβει το διαγωνισμό για να εκτυπώνει τα κανονικά εισιτήρια. Αν αυτό δεν είναι ο ορισμός του κυκλώματος τότε τι είναι.
Δημοσιογράφος: Μάλιστα. Αφήσαμε το λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Το ότι αυτοί όμως έχουν σχέση με τους βανδαλισμούς, αυτό χρειάζεται κάπως να στοιχειοθετηθεί.
Υπουργός: Επειδή ακούω  την επιχειρηματολογία και την επικοινωνιακή τακτική συγκεκριμένων κομμάτων της αντιπολίτευσης, συντηρητικής λογικής και κατεύθυνσης, που επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα κλίμα για άλλους λόγους γύρω από τα ζητήματα αυτά. Εγώ δεν θυμάμαι όλα αυτά τα χρόνια ακροαριστερές ομάδες με τέτοια ένταση να εξορμούν  στα ΜΜΜ και να τα καταστρέφουν. Υπήρχε όμως τα προηγούμενα χρόνια μία ανοχή σε αυτού του είδους κυκλώματα. Δεν έχει πιαστεί κανένα κύκλωμα τέτοιο. Και όχι τέτοιο μόνο. Όταν δεν υπήρξε από τις υπηρεσίες ανοχή σε τέτοιου είδους κυκλώματα και σε άλλες λογικές, όπως ήταν οι εργολάβοι στη φύλαξη των σταθμών, οι εργολάβοι στην καθαριότητα, και δεν υπήρχαν και σε άλλου είδους παραβατικές κατά τη γνώμη μου και αντικειμενικές συμπεριφορές, τότε ξεκίνησαν αυτά τα φαινόμενα να εμφανίζονται. Και να παίρνουν έτσι και μεγάλη δημοσιότητα.
Δημοσιογράφος: Είναι συμφέροντα λέτε. Αποχρώσεις, ενδείξεις μπορεί να τις χαρακτήριζε κάποιος. Εντάξει, εγώ το ξεστράτισα αλλά επειδή η λειτουργία των ΜΜΜ είναι σημαντική και για την οδική ασφάλεια. Έχουμε όμως και ένα κομμάτι τώρα είπατε για τους μεγάλους οδικούς άξονες. Όμως στο αστικό κυρίως οδικό δίκτυο έχουμε τα περισσότερα και μάλιστα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα. Εκεί βέβαια το υπουργείο δεν είναι ακριβώς αρμόδιο αλλά δεν θα έπρεπε να υπάρχει μία πως να το πούμε, μία επιστασία, μια παρέμβαση, γιατί μπορεί να παραδίδουμε, τώρα να παραδίδετε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, θα μας πείτε για τις προδιαγραφές και αν ελέγχονται τελικά καλύτερα από πριν ή όχι, αλλά στο επίπεδο του αστικού οδικού δικτύου που έχουμε δρόμους απαράδεκτους, περνάνε τουρίστες δηλαδή στην Αρδηττού που πηγαίνει μπροστά από το Καλλιμάρμαρο και η δεξιά λωρίδα είναι κάτι σαν πίστα μηχανή motocross. Αυτό ποιος θα το φροντίσει κ. υπουργέ ;
Υπουργός: Θεσμικά το οδικό δίκτυο είναι αρμοδιότητα ή των δήμων ή των περιφερειών και υπάρχουν υπηρεσίες που κοιτάνε την κατάσταση του οδοστρώματος και έχουν και ευθύνη για αυτά ξέρετε, δηλαδή πολλοί δημόσιοι λειτουργοί αν θέλετε τη γνώμη μου χωρίς πολλές φορές να έχουν ευθύνη στέλνονται στα δικαστήρια για ατυχήματα που γίνονται σε αυτό το οδικό δίκτυο και λέω πολλές φορές δεν έχουν ευθύνη γιατί, αν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι για να γίνει μία συντήρηση του οδοστρώματος ή έργα οδικής ασφάλειας ή σήμανσης και καθυστερεί μία υπηρεσία, προφανώς οι αρμόδιοι δημόσιοι λειτουργοί έχουν την ευθύνη για τις καθυστερήσεις αυτές. Όταν όμως δεν υπάρχουν πόροι είναι προφανές επίσης ότι οι δημόσιοι λειτουργοί δεν θα βάλουν από την τσέπη τους, που δεν έχουν, χρήματα για να διορθωθεί το οδικό δίκτυο ή να γίνουν άλλα έργα που χρειάζεται να γίνουν. Πιστεύω λοιπόν ότι πρέπει να προσανατολιστούμε σε άλλες λογικές. Και οι λογικές έχουν να κάνουν πρώτον με έργα που προκύπτουν από κεντρικούς φορείς. Να σας πω ένα παράδειγμα. Εμείς έχουμε μία πολύ στενή συνεργασία σαν υπουργείο με την περιφέρεια Αττικής και έχουμε προγραμματίσει και από πόρους του υπουργείου και από πόρους της περιφέρειας να γίνουν έργα σε αυτή την κατεύθυνση. Έχουμε π.χ. στο υπουργείο πάρει την απόφαση εδώ και αρκετούς μήνες για να γίνουν πολλές πεζογέφυρες.
Δημοσιογράφος: Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο αν μου επιτρέπετε.
Υπουργός: Βέβαια είναι σημαντικό στοιχείο γιατί γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι όταν πηγαίνουμε να περάσουμε σε ισόπεδες διαβάσεις η επικινδυνότητα μεγιστοποιείται, υπάρχουν σημεία που δεν έχουν οι οδηγοί καλή ορατότητα.
Δημοσιογράφος: Αυτό έχει χρονοδιάγραμμα κ. υπουργέ για να ξέρουμε.
Υπουργός: Βεβαίως, βεβαίως.
Δημοσιογράφος: Όχι μόνο αυτό. Δημιουργεί και μποτιλιάρισμα, κίνηση, το να έχεις συνέχεια φανάρια. Ο προγραμματισμός αυτών των έργων έχει χρονοδιάγραμμα ;
Υπουργός: Βέβαια έχει χρονοδιάγραμμα. Έχουν χωροθετηθεί, έχουν επιλεγεί οι θέσεις και έχουν ξεκινήσει και οι διαγωνιστικές διαδικασίες προκειμένου μέσα σε αυτή τη χρονιά ή αρχές της επόμενης να γίνουν αυτές οι πεζογέφυρες. Αλλά το θέμα δεν είναι μόνο τα δεκάδες σημεία που θα γίνουν πεζογέφυρες αν θέλετε την άποψή μου. Αυτό  εντάσσεται στην υποχρέωση της πολιτείας και της κοινωνίας μας τα σημεία που έχουν επικινδυνότητα να γίνουν αντίστοιχα έργα, είτε πεζογεφυρών, είτε σήμανσης, είτε οδοστρώματος, είτε οτιδήποτε. Πολύ σημαντικό ρόλο έχει να κάνει η παιδεία και η συμπεριφορά όλων μας, η οδική συμπεριφορά όλων μας.
Δημοσιογράφος: Μας πήρατε την ερώτηση. Το υπουργείο σας μαζί με το υπουργείο παιδείας έχει μια κοινή ας πούμε επιτροπή να οργανώσει αλλά και σε βάθος χρόνου μια σειρά δράσεων στα σχολεία, αλλά σταθερή όχι περιστασιακή, που θα μείνει, που να αφορά αυτό το κρίσιμο κομμάτι ;
Υπουργός: Έχει, αλλά αν θέλετε την άποψή μου ουσιαστικές δράσεις για δεκαετίες τώρα, παρότι υπάρχουν αξιολογότατοι άνθρωποι που μετέχουν σε αυτές τις επιτροπές, ειδικοί για θέματα οδικής συμπεριφοράς και οδικής ασφάλειας, έχουν γίνει ημερίδες, συνέδρια, υπάρχουν ιδρύματα και άνθρωποι που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους σε αυτές τις δράσεις.
Δημοσιογράφος: Θα φιλοξενήσουμε και αργότερα και το ινστιτούτο Μυλωνά που είναι και εποπτεύον σε ευρωπαϊκό επίπεδο φανταστείτε, αλλά λέμε για μια σταθερά μέσα στα σχολεία.
Υπουργός: Αυτό ακριβώς θέλω να πω ότι όσο κι αν προσπαθούν τέτοιοι άνθρωποι και τέτοιοι φορείς που κάνουν πραγματικά μια αξιοζήλευτη προσπάθεια και είναι άξιοι συγχαρητηρίων, δεν φτάνει. Πιστεύω ότι τα θέματα οδικής συμπεριφοράς και συμπεριφοράς μας γενικότερα σε τέτοιου είδους υποδομές πρέπει να είναι μόνιμα μαθήματα και στα σχολεία από μικρή ηλικία. Πρέπει να συνειδητοποιούμε, να δίνουμε στα παιδιά να συνειδητοποιήσουν, την επικινδυνότητα και το που οδηγούν συμπεριφορές που μπορούν να προκαλέσουν ένα ατύχημα, δεν περνάει συνήθως όταν δεν έχουμε αυτή την παιδεία και στη συντριπτική πλειοψηφία δεν την έχουμε στην ελληνική κοινωνία ,μία απλή ενέργεια την ώρα που οδηγάμε ότι μπορεί να καταστρέψει τη ζωή ενός ανθρώπου.
Δημοσιογράφος: Επειδή έχουμε μόλις, είναι χρόνος, 7 λεπτά, να περάσουμε και σε 2 – 3 θέματα που είναι και της αρμοδιότητάς σας για να δούμε και τις σκέψεις. Τι γίνεται με τα ανασφάλιστα οχήματα θέλουμε λίγο να μας πείτε. Ξέραμε ότι θα έρθουν κάποια ραβασάκια από τις εφορίες με κάποια πρόστιμα καθώς επίσης και για τα αυτοκίνητα που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας αλλά και για τα αυτοκίνητα που δεν έχουν καθόλου πινακίδες και κυκλοφορούν.
Υπουργός: Ναι. Τα δύο πρώτα θέματα δεν είναι θέματα αρμοδιότητάς μας , ούτε οι ασφάλειες, ούτε τα τέλη κυκλοφορίας.
Δημοσιογράφος: Άλλωστε τα συζητήσαμε και με τον κ. Μαυραγάνη, τον υφυπουργό. Τα είπαμε. Υπάρχει μία γενική έτσι αντιμετώπιση σε αυτό το θέμα;
Υπουργός: Υπάρχει, πιστεύω ότι τόσο το υπουργείο οικονομίας και το υπουργείο οικονομικών προχωράει αλλά πιστεύω ότι το υπουργείο μεταφορών πρέπει να ρίξει το βάρος του σε άλλα θέματα πιο ουσιαστικά.
Δημοσιογράφος: Δηλαδή ;
Υπουργός: Θεωρώ ότι πρέπει να πάμε άμεσα στην αλλαγή και στον έλεγχο των αδειών οδήγησης, του τρόπου απόκτησης του διπλώματος.
Δημοσιογράφος: Θα βάλετε και ψυχομετρικές εξετάσεις, το λέει πάρα πολύ κόσμος, μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση.
Υπουργός: Δεν έχει άδικο γιατί αν δεις συμπεριφορές συμπολιτών μας πραγματικά αναρωτιέσαι για πάρα πολλά πράγματα.
Δημοσιογράφος: Και εννοώ και εργαστηριακές, ταχύτητα, αντανακλαστικών γιατί κάποιος μπορεί να φαίνεται μια χαρά αλλά να μην μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό.
Υπουργός: Έχετε απόλυτο δίκιο. Αν δείτε δε σε μεγάλες ηλικίες την ανανέωση των αδειών οδήγησης και τα πιστοποιητικά των γιατρών, είναι να απορεί κανείς με τη συνείδηση που έχει, όχι ο άνθρωπος που είναι μεγάλης ηλικίας και δεν θέλει να πιστέψει ότι έχουν πέσει τα αντανακλαστικά του, δεν το αντιλαμβάνεται, αλλά των αρμόδιων λειτουργών που με τόση ευκολία δίνουν τέτοια πιστοποιητικά.
Δημοσιογράφος: Οπότε ένας σχεδιασμός σε αυτή την κατεύθυνση πότε θα αρχίσουμε να βλέπουμε.
Υπουργός: Έχει αρχίσει ο σχεδιασμός. Εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε σε μια συνολική παρέμβαση για την αλλαγή των συστημάτων αδειών οδήγησης αλλά θέλουμε να προχωρήσουμε και σε άλλες δράσεις αλλά όχι σε λογική των αναγκών των ΜΜΕ. Και θα ήθελα να το τονίσω αυτό. Δηλαδή οι σκέψεις που έχουμε και η συνεργασία που  έχουμε και με τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και με το υπουργείο παιδείας είναι να μπουν συγκεκριμένα υποχρεωτικά μαθήματα, να γίνουν πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν μία συνείδηση και μία υπευθυνότητα και γνώση για αυτά τα θέματα. Πιστεύω ότι μόνο έτσι θα μπορέσουμε ουσιαστικά να έχουμε μία άλλη αντιμετώπιση ως κοινωνία σε τέτοιου είδους θέματα και στη συνέχεια να συνδυάσουμε όλη αυτή την προσπάθεια και με άλλες δράσεις όπως είναι κεντρικοί μηχανισμοί ελέγχου, όπως είναι μηχανισμοί ελέγχου των παραβάσεων αλλά σε άλλη λογική. Πρέπει επιτέλους σαν κράτος, σαν κοινωνία να δώσουμε στους πολίτες να καταλάβουν ότι η όποια τιμωρία για μια τέτοια σοβαρή παράβαση δεν έχει να κάνει με τη συλλογή προστίμων οικονομικών.
Δημοσιογράφος: Μια που είπατε για ελέγχους κ. υπουργέ επειδή φτάνουμε προς το τέλος και αυτό είναι της αρμοδιότητας του υπουργείου σας οπωσδήποτε, οι μηχανισμοί ελέγχου ας πούμε της παράδοσης των οδικών αξόνων, ο κόσμος που έχετε. Έχετε αρκετό κόσμο ; Γιατί για να κάνει κάποιος μια δουλειά πρέπει να έχει το χρόνο, το προσωπικό, την επάρκεια την έχουν οι άνθρωποι, είναι καταρτισμένοι. Όταν παίρνετε ένα μεγάλο έργο μπορείτε να το ελέγξετε όσο πρέπει ώστε να είναι αυτό που παραγγέλθηκε και αυτό που τηρεί τις προδιαγραφές ασφαλείας ;
Υπουργός: Στην  παραμικρή του λεπτομέρεια. Υπάρχει και το έμψυχο, το ανθρώπινο δυναμικό για να κάνει αυτούς τους ελέγχους, να επιβλέψει τα έργα, να παραλάβει αν είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές ή όχι. Δεν νομίζω ότι έχουμε σε τέτοιου είδους θέματα ελλείμματα.
Δημοσιογράφος: Μάλιστα. Στο χρονοδιάγραμμα της παραλαβής αν κάποιοι καθυστερήσουν ένα έργο γιατί σας είδαμε ότι έχετε ευαισθητοποιηθεί πάρα πολύ σε αυτό. Εσείς ο ίδιος προσωπικά.
Υπουργός: Εμείς κάνουμε αυτό που πρέπει και αυτό που πρέπει είναι να διαμορφώσουμε και το θεσμικό πλαίσιο ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις. Όταν ένας δήμος που έχει στενά οικονομικά ή το υπουργείο, δεσμεύει πόρους για να κάνει ένα τέτοιο έργο που είναι προφανές ότι έχει οφέλη για τον πολίτη, δεν είναι δυνατόν να μην διαμορφώνουμε εκείνες τις συνθήκες που να μην υπάρχουν καθυστερήσεις. Δεν μπορεί δηλαδή να έχουμε την εγκατάσταση του εργολάβου, να έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να μην έχουν γίνει οι απαλλοτριώσεις. Και ένα έργο που είναι να γίνει σε 2 χρόνια να γίνεται σε 12 και σε 15. Πριν 2 ημέρες παραδώσαμε τον κάθετο άξονα της Εγνατίας στο νομό Ροδόπης, μέχρι την Ουγγαρία.
Δημοσιογράφος: Μέχρι το Πάσχα θα έχουμε και στην Αθηνών – Κορίνθου το μεγαλύτερο ; Δυο πραγματάκια να σας ρωτήσουμε για να προλάβουμε.
Υπουργός: Όχι, μέχρι το Πάσχα θα έχουμε στην Κορίνθου – Πατρών όλο, όχι το μεγαλύτερο, όλο.
Δημοσιογράφος: Όλο ; Όλες οι σήραγγες, όλο το κομμάτι γιατί υπήρχαν κάποιες επιφυλάξεις για τμήματα.
Υπουργός: Όλο. Στην Κορίνθου – Πατρών θα το έχουμε όλο. Υπάρχουν 2 -3 σημεία μικρών αποστάσεων που δυστυχώς έχουμε αρχαιολογικές εργασίες που δεν έχουν ολοκληρωθεί. Είναι πραγματικά σπάνια τα αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύφθηκαν στους αυτοκινητόδρομους και έχουμε και ένα σημείο που έχουμε έργα σιδηροδρόμου.
Δημοσιογράφος: Και πότε θα ξεκινήσει το μετρό να λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη για να μην στριμωχνόμαστε και εμείς οι Θεσσαλονικιοί και έχουμε τροχαία ;
Υπουργός: Το μετρό στη Θεσσαλονίκη 31 Μαρτίου ολοκληρώνεται και η δεύτερη σήραγγα, μετά από δεκαετίες.
Δημοσιογράφος: Μάλιστα.
Υπουργός: Το 2019 θα τεθεί σε λειτουργία δοκιμαστική και στο τέλος του έτους του ’19 θα δοθεί στους πολίτες για χρήση.
Δημοσιογράφος: Ευχαριστούμε πολύ κ. υπουργέ. Να και τα ευχάριστα.

Εκτύπωση